DAK14_TRACÉ_COMPLET_JUILLETВ продължение на много години, организаторите на Рали Дакар се опитаха да адаптират състезателния маршрут към отворените трасета на Южна Америка, като позволят на всички категории превозни средства да получат маршрути, които са най-подходящи за тях. За изданието през 2014 г., петте специални етапа са маркирани върху напълно отделни маршрути – един за мотоциклети и АТВ, и един за автомобили и камиони. Като цяло, “разделянето” включва около 2000 километра във времеви секции, които обхващат повече от 40 % от разстоянието.
От гледна точка на състезанието, това разделение дава двойно предимство: от една страна позволява използването на по-технологички и по-тесни пътища за пилотите на мотоциклети и четириколки  и от друга, дава възможност на лидерите на състезанието при автомобилите да „настъпят педала“ без да има следи, оставени от мотоциклетите.

Това също е решаващо предимство по отношение на безопасността, като раздялата на маршрутите премахва всички ситуации, изискващи внимателно изпреварване. Ползата е още по-голяма предвид факта, че въпросните етапи са в първата част на ралито, когато има много превозни средства на пистата .

На два пъти, ездачи в категориите мотоциклети и АТВ ще се впуснат по етапи маратон, простиращи се на два дни. С нощувка в бивак предвиден само за тях, състезателите няма да могат да разчитат на техните екипи за подпомагане, и ще трябва да разчитат на помощ от други пилоти за да се справят с корекции и ремонти в техните машини. В този контекст, стратегиите на екипа са от решаващо значение, както и управлението на оборудването, особено по отношение на износване на гумите.

Общо двата етапа маратон ще представляват 2 702 километра (1228 км между Сан Рафаел и Чилекито плюс 1474 километра между Салта и Калама), включително специален етап от 1590 km (съответно 726 km и 864 km).

Организаторите на рали Дакар през 2014г. имаха желание да открият нови области и бяха спечелени от боливийските пейзажи, които са сред най-красивите, които континентът може да предложи. Въпреки това желанието им да пренесат състезанието през 2014г. там трябваше да бъде претеглено спрямо географските и климатични трудности на терена, което прави подготовката на един “класически” етап в Боливия по-трудно. Така маршрутът на Дакар 2014 ще пресече границата по определен начин, с маратонен етап в южната част на страната. Този уникален формат, който ще е в сила само за мотоциклетите, ще позволи да бъде тествана нова стратегия за ралито, отваряйки пътя за нови възможности .

Обширните познания на организаторите на Аржентина и Чили ще позволи етапите там да бъдат щателно маркирани. За да подчертае физическите и стратегически аспекти, представляващи същността на оф-роуд състезания, Дакар 2014 ще представи по-дълги специални етапи и по-къси участъци за връзка. Отличителните черти на пътищата на  северозападна Аржентина и дюните ще изискват водачите да бъдат внимателни по всяко време и пустинята Атакама ще се появи в нова светлина от гледна точка на трудностите, с които превозните средства ще се изправят там. С няколко маратонски етапа на дневния ред, управлението и стратегията ще бъдат още по-важни, в гарантирането на ефективността на превозните средства.

Сините и бели ивици гордо носени от националните отбори по футбол и баскетбол екипи, шампиони на Свята благодарение на победите си в Световната купа и Олимпийските игри първоначално са били носени в Росарио. В средата на войната за независимост, по-точно през 1812 година, генерал Мануел Белграно проектира и издига знамето на Аржентина за първи път, и избира цветовете на кокарда, използвани от революционерите, които води. Оттогава този град, разположен на десния бряг на река Рио Парана, е проспериращ, възползвайки се от географски благоприятно положение на еднакво разстояние от Буенос Айрес и Кордоба, двата града, които го превъзхождат по отношение на населението.

Като център за комуникации и обмен, Rosario е спечелил сърцата на аржентинци, благодарение на няколко местни жители. Най-известният от тях остава Ернесто Гевара, който дълго преди да стане на “Че”, е роден в Росарио. Много по-късно, тук също едно младо момче на име Лионел Меси за първи път започва да играе футбол, по-специално за Олд Бойс на Нюъл, един клуб, за който Диего Марадона също изигра няколко мача. Посрещайки пилотите и екипите на Дакар по време на първите няколко дни на 2014 г., градът ще има възможността да се превърне в част от богатата национална история на моторните спортове, като Буенос Айрес и Мар дел Плата.

Росарио и Валпарайсо, двата пристанищни градa, които са повлияли на историята на търговията през вековете и са всеки, разположени от двете страни на континента, вече са побратимени в продължение на почти двадесет години. Те също ще бъдат обединени чрез спорт благодарение на маршрута на Дакар 2014. Основан през 16 век, Валпарайсо, разработен чрез търговия още от тогава, може да се похвали с едно от малкото пристанища, които могат настанят най-големите кораби в тази част на Тихия океан. В отражението на това, преминаващи моряци и търговци, го превръщат в един от най-динамичните градове в 18-ти и 19-ти век в Чили. Въпреки, че вече не е задължителна дестинация по пътя към нос Хорн след откриването на Панамския канал, Валпарайсо е запазил силна културна традиция от своя апогей.

Ежедневникът Ел Меркурио де Валпарайсо, създаден през 1827 г. , свидетелства за този период и остава най-старият испаноезичен вестник и все още се публикува. Не е съвпадение, че най-известният писател – активист на страната, Пабло Неруда, живели там в продължение на толкова много години. Пейзажът на 44 хълма с изглед към океана, осеяни с пъстри къщи, които удивяват художници и фотографи, правят този изглед единствен по рода си и е дал на Валпарайсо своя псевдоним “Перлата на Тихия океан”. Шофьорите от рали Дакар, който естествено имат спомени от своето пътуване до “Валпо” през почивния им ден през 2009 г., със сигурност ще бъдат още по- развълнувани, когато стигнат до финала там, 5 години по-късно.